Effektivitet på arbejdspladsen kræver større fokus på medarbejdernes trivsel (men ikke nødvendigvis en større hær af konsulenter)

Lad os bare være ærlige her. De fleste af os har hele tiden som ledere og virksomhedsejere øje og fokus på den økonomiske bundlinje. Vi vil gerne have en virksomhed, der giver overskud, viser gode resultater med mulighed for vækst. Indrømmet: Jeg gør det også. Altså har fokus på den økonomiske bundlinje i min forretning. 

Problemet opstår, hvis HELE eller det meste af vores fokus ligger præcis her. Den økonomiske bundlinje skal i min optik have det mindste fokus. Og det er ikke lig med intet fokus. Økonomien er afgørende i sidste ende. Men vejen til mere effektive medarbejdere, der skaber bedre resultater, går via fokus på blandt andet trivslen. Derfor skal dine medarbejdere have dit største fokus. Det er jo dem, der skaber den bundlinje, du hele tiden skæver til. For sagen er den, at medarbejdere, der trives, vil løbe solen sort for dig. 

Dine medarbejderes trivsel er dit ansvar. Og det er sårbart som leder at arbejde med 

Jeg ved det. 

Det er langt lettere at hyre en konsulent udefra til at kigge på tallene på bundlinjen og tale overordnet effektivitet, end det er at få hjælp til at arbejde med dine medarbejderes trivsel. 

Men de to ting hænger bare sammen og kan i min verden ikke skilles ad. 

Hvis dine medarbejdere ikke trives, vil de ikke kunne performe særligt godt i en længere periode. Derfor er du nødt til som leder at inkludere trivslen i dit arbejde med at optimere effektiviteten. 

Det kræver mod og styrke at bede om hjælp som leder. Men det batter i sidste ende. På bundlinjen 

Bliver du en smule utryg ved tanken om at kigge nærmere på trivslen hos dine medarbejdere? Hvad nu, hvis det viser sig, at de ikke trives? Hvad siger det om dig som leder? 

Spørgsmålene stiller sig i kø. Det er sårbart.

Derfor er vi tilbøjelige til at fokusere på den bundlinje, vi kan forholde os til. I klare og håndgribelige facts. Nemlig tal. De fortæller hele sandheden. Rent og klart. Det er mere fluffy, når vi taler trivsel. Og det er altid dig som leder, der er den ansvarlige. Derfor er det sårbart. 

Men okay. 

Nu kigger vi på det. 

På trivslen blandt dine medarbejdere. 

Det starter altid med, at du som leder kigger indad. På din organisation. Og på dig selv, din adfærd og dit fokus. Hvor har du dit fokus som leder? Og hvordan påvirker det dine medarbejderes trivsel? 

“Det, du vander, gror”, siger man. Og det er fuldstændigt korrekt. For hvis du ikke fokuserer på dine medarbejderes trivsel, vil den heller ikke blomstre og gro. Dine medarbejderes trivsel vil med andre ord lide under af, at dit fokus er et andet sted. Og det resulterer i mindre effektivitet. Dårlig performance. Hvis du vil skabe mere effektive medarbejdere, er du nødt til at “vande” dem og holde fokus på dine medarbejderes trivsel. 

Står du lige nu og ved, at dine medarbejdere ikke trives, og at det går ud over virksomhedens effektivitet og bundlinje, så er det med at få gjort noget ved det. Det er ikke en svaghed at bede om hjælp på dette område. Det er en styrke. Det viser lederskab og erkendelse af, at man ikke kan være den bedste til alt. Det kan ingen. Det kan du ikke. Og det kan dine medarbejdere heller ikke. 

Omstændigt, dyrt og sårbart at invitere en hær af konsulenter indenfor

Og her træder næste dilemma så ind. Jeg hører det så tit, når jeg er ude at hjælpe virksomheder med at mindske stress, skabe bedre trivsel og optimere effektiviteten. For ikke nok med, at det er sårbart at erkende, hvis trivslen godt kunne forbedres blandt dine medarbejdere. Nu skal du også til at åbne op, for at andre kan se det, rådgive og rette på dig og dine medarbejdere. For hvordan gør jeg det? Hvor skal jeg starte? 

Mange ender ofte med at have en håndfuld konsulenter helt inde på livet i sådan en proces. Det er både dyrt, og så kan det for de fleste også føles farligt. Risikabelt. Det er en tillidssag at arbejde med ledere. At arbejde med sådan en som dig. Ud over tilliden og de mange eksperter, du skal åbne op for som leder, så kan det også være utroligt ressourcekrævende og tage alt for meget af den tid, der skulle bruges på kunderne og på at skabe de ønskede resultater. Men det behøver slet ikke at være så ressourcekrævende. Ofte er løsningen meget mere simpel, end du tror. 

Løsning: Find én ledelsescoach, der kan hjælpe dig som leder med at skabe high performance via bedre trivsel blandt dine medarbejdere 

Når det drejer sig om effektiviteten og trivslen blandt dine medarbejdere (og hos dig selv, ikke mindst), så er et quickfix ikke nok. Én medarbejderworkshop er ikke nok. Det kræver et stærkt samarbejde med en ledelsescoach, der kan styrke dig som leder og hjælpe dig med at skabe bedre resultater, så du (igen) bliver den leder, du gerne vil være. 

Når jeg arbejder med ledere, er der altid tale om et tæt og stærkt samarbejde. Et samarbejde, hvor jeg klæder lederen på til at lede medarbejderne i den rigtige retning. Med fokus på trivsel og effektivitet. På at eliminere stress og skabe en high performance-kultur. Via lederen.  

Der findes utrolig mange dygtige konsulenter derude på markedet. Konsulenter, der kan hjælpe dig med trivsel, rekruttering, stresshåndtering, leder- og medarbejderudvikling osv. osv. HELT sikkert. Eksperter, der har dedikeret deres liv til at være knivskarpe på lige netop deres område. 

Problemet for dig lige her og nu er bare… At det øger sårbarheden og kræver ressourcer, hver gang du skal have fat i en ny ekspert. Du får følelsen af, at du starter forfra, hver gang en ny konsulent kommer ind ad døren. Du skal forklare det hele igen og igen. Du lukker en ny ind i dine hellige gemakker gang på gang. Og det føles sårbart.

Jeg forstår godt, hvorfor mange bliver træt af tanken om alle de konsulenter, der kan træde til. 

Men hør her: Der findes konsulenter, der kan varetage lige netop den opgave, dig og din organisation søger. Én konsulent, der kigger dybt og sammensætter lige præcis den indsats, der skal til blandt dine medarbejdere og hos dig som leder. Det her er lige præcis det, jeg hjælper ledere med. Det er det, jeg arbejder med hver dag. 

Måske står du som leder lige nu i en situation med højt sygefravær, stor personaleomsætning og højt stressniveau. Eller har du en medarbejdergruppe, der ikke performer godt nok, så du i sidste ende ikke opnår de resultater på bundlinjen, som du gerne ville? Så er du velkommen til at booke en afklarende samtale med mig, hvor jeg vil rådgive dig om, hvilken type konsulent du har brug for. Og jeg er altid 100 % ærlig. Hvis det ikke er mig, så anbefaler jeg gerne en fra mit netværk. Hvis jeg er den rette til opgaven, så kan vi tage en snak om en samarbejdsmodel, der passer til dig og dine medarbejdere.

Effektivitet på arbejdspladsen kræver større fokus på medarbejdernes trivsel (men ikke nødvendigvis en større hær af konsulenter)

Læs også:

Gitte Elkjær - analysechef
Heidi Schmidt

Gitte Elkær

Jeg bad Heidi om hjælp. Jeg havde behov for sparring og hjælp til at finde en brugbar løsning, som både fik løst driftopgaven og skabte

Læs mere »
Heidi Schmidt

Ronni Jørgensen

“Jeg kunne allerede mærke forskel efter første besøg hos Heidi.” Jeg henvendte mig til Heidi, fordi jeg kæmpede med stress og manglende overskud i hverdagen.

Læs mere »