Hvordan støj på arbejdspladsen påvirker dine medarbejderes effektivitet og stressniveau

Tænker du nogensinde over, hvor stor betydning støj har for dine medarbejderes trivsel og effektivitet? 

Vi kender alle til åbne kontorer og storrumskontorer, hvor telefonerne bimler og bamler. Mennesker, der kommer ind og ud af kontoret af forskellige årsager. En video, der pludselig bliver afspillet på fuld volumen. Det støjer og forstyrrer. 

Man kan foranlediges til at tænke, at det er et urokkeligt vilkår, der hører arbejdslivet til.  

Ja og nej. 

Helt at undgå støj kan man ikke. Det skal man ikke. Der skal også være plads til kunder, der ringer, kollegaer, der sparrer eller taler om gårsdagens møde i afdelingen eller har private samtaler af enhver art.

Det hører til. Det skaber kollegaskab, dynamik, fællesskab og teamånd. 

Men kunne man tænke tanken, at det kunne sættes lidt i system? Ja, det tænker jeg faktisk, det kan. 

Sæt støjen i system

Det er muligt at sætte støjen i system. Der kunne nemt laves regler for, hvornår man må forstyrre og dermed støje. 

Et eksempel kan være, at man må snakke og spørge sine kolleger det første kvarter af en time, og de sidste 45 minutter er der stille arbejdszone. Det kan tilmed symboliseres ved hjælp af små skilte på skrivebordene. Den metode bruger jeg altid selv og udleverer små kort, hvor der står “Forstyr/forstyr ikke”, til medarbejderne i mine samarbejdsforløb. Det er super effektivt, praktisk og nemt at implementere på alle arbejdspladser. 

Gør plads til støjen 

Telefonsamtaler med kunder, samarbejdspartnere og leverandører. Spørgsmål til medarbejdere, der ikke kan vente. Nogle gange er der bare ting i arbejdsdagen, der støjer og ikke kan sættes i system. Her er det vigtigt, at der bliver gjort plads til støjen. 

Der kan indrettes små rum, hvor man centrerer det, der støjer. At skabe rum i rummet giver en afgrænsning af, hvor støjen befinder sig. Og det gør det let at navigere i for både dem, der har brug for at støje, og for dem, der har brug for ro. Det kræver blot et eller flere rum, hvor det er naturligt, at støjen flyttes hen og bliver legal. 

Sæt støj på dagsordenen som leder

Det giver mening at sætte støj på dagsordenen. Distraktioner sænker effektiviteten betydeligt. Hver gang du forstyrres med en mail eller et spørgsmål, der fejer igennem luften, tager det dig minimum 10 minutter at finde tilbage til det arbejdsflow, du havde, lige inden du blev forstyrret….. Bum. Tænk lige over, hvor mange minutters arbejde der bliver spildt hver dag på det.

Det er én side. Den anden side af sagen er, at dine medarbejdere får en følelse af ikke at nå det, de gerne vil, eller det, der forlanges af dem. Du har som leder et ansvar for at skabe rum, som dine medarbejdere kan præstere i. Og støj er en væsentlig årsag til ikke at kunne præstere og være effektiv. 

At være effektiv og føle, at man leverer, har stor indvirkning på, hvordan man trives i sit arbejdsliv. Vi har alle brug for at føle, vi slår til og er nyttige. Den følelse udebliver, hvis du den ene dag efter den anden går hjem med en følelse af det modsatte. Endda uden at det er selvforskyldt. Ikke nok med, at det går ud over trivslen, så er det ydermere grobund for stress. Så sæt støj på dagsordenen, og lav klare aftaler om, hvordan I håndterer støj på arbejdspladsen. 

Den usynlige støj kræver også opmærksomhed

Den usynlige støj er nemlig mindst lige så vigtig at have fokus på som leder. Den er bare ikke altid så nem at få øje på, og det kræver, at du er til stede og opmærksom på, hvad der foregår i krogene. For hvad mener jeg lige med usynlig støj?

Jo, her er et par eksempler på usynlig støj: 

Brok og bagtaleri ved kaffemaskinen. Der foregår rigtig meget af den slags usynlig støj i dette område. Især hvis trivslen på arbejdspladsen halter lidt. Der er vigtige ting at hente i den brok. Det er jo frustrationer og mistrivsel, der viser sig her. Og det skal der tages hånd om. Ellers vokser det bare.

Mails uden omtanke. Der sendes ufattelige mængder af mails afsted hver dag uden omtanke for, om det er vigtig eller brugbar information. Det er så nemt at sende afsted, men ikke nødvendigvis noget, modtageren har brug for. Og det forstyrrer og støjer. Hver gang du sender en mail, så overvej, om den er nødvendig, og hvem den er vigtig for. Tag emnet op på personalemødet, og tal med dine medarbejdere om det. Husk at gå forrest selv. 

Manglende information fra ledere og organisationen. Radiotavshed fra ledelsen støjer helt abnormt og giver utrygge, forvirrede medarbejdere, der mangler mål og retning. Man tænker måske ikke umiddelbart, at det har noget med støj at gøre. Men det støjer i tankerne og har dermed indvirkning på trivslen og effektiviteten.

Brug for hjælp til at mindske den synlige og usynlige støj, så dine medarbejdere performer bedre, hæver trivslen og mindsker stressniveauet? 

Det kan være svært at tage fat på det her på egen hånd. Ofte ligger der andre problematikker gemt bag støjproblemerne. Men ofte er løsningen simpel. Hvis du overvejer at gøre noget ved støjniveauet (både den synlige, men også den usynlige del), så er du velkommen til at booke en 100 % uforpligtende afklarende samtale hos mig og tale om de udfordringer, du står overfor lige nu, og høre om mine samarbejdspakker for ledere og medarbejdergrupper.

Hvordan støj på arbejdspladsen påvirker dine medarbejderes effektivitet og stressniveau

Læs også:

Gitte Elkjær - analysechef
Heidi Schmidt

Gitte Elkær

Jeg bad Heidi om hjælp. Jeg havde behov for sparring og hjælp til at finde en brugbar løsning, som både fik løst driftopgaven og skabte

Læs mere »
Heidi Schmidt

Ronni Jørgensen

“Jeg kunne allerede mærke forskel efter første besøg hos Heidi.” Jeg henvendte mig til Heidi, fordi jeg kæmpede med stress og manglende overskud i hverdagen.

Læs mere »